“Voor deze fiets is de klant al geboren.” Vaak klopt dat ook wel. Maar wat als je veel fietsen op voorraad hebt en er geen geboorteoverschot is? Dan moet je als tweewielerspecialist aan de slag. Ook wanneer het fietsseizoen al over het hoogtepunt heen is.
Grijpen naar het kortingswapen is daarbij heel verleidelijk – en helaas soms ook noodzakelijk. Toch weet je dat dit op de lange termijn geen voordeel oplevert. Eerder nadelen, want ga maar na: je kwaliteitsimago krijgt een deuk, je vaste klanten voelen zich beetgenomen en voor die lagere verkoopprijs moet je dezelfde service geven. Kortom: het doet afbreuk aan je langdurig opgebouwde winkelmerk. Maar hoe krijg je wel mensen in je winkel? Zelfs in deze rustigere maanden?
Een snelle boost geven aan je verkopen doe je door een verbouwingsopruiming te organiseren. Zo’n opruiming heeft een eenmalig karakter, waarbij je geen afbreuk doet aan je winkelmerk. Klanten weten namelijk dat je zo’n verbouwing niet ieder jaar doet, dus begrijpen de aanleiding voor deze bijzondere opruiming.
Maak daarvoor tijd vrij, reserveer een beetje budget en zoek samenwerking met je leveranciers. Kleed je winkel zo compleet mogelijk aan (buitenzijde!), zorg voor rumoer en stel vooraf een actieperiode vast, waarbij schaarste (op=op en laatste maten) goed werkt. Doe je het goed, dan zul je merken dat het verbouwingsthema in veel gevallen de hoogte van de korting overstijgt.
En die verbouwing dan?
Door het verplaatsen van rekken, stellingen en podia verras je straks niet alleen de klant, maar ook jezelf.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.