Toen internet nog in z’n kinderschoenen stond, bedacht een aantal merken dat het hip en handig zou zijn om een digitale zuil in de winkel te plaatsen. Mijn spookbeeld was altijd dat je als retailer een meter of tien in de winkel vrij moest maken voor deze zuilen. Fietsen eruit, zuilen erin.
Die zuilen bleken niet vaak gebruikt te worden. Niet door een consument en ook niet door een adviseur tijdens het verkoopgesprek. Ik denk dat de kans van slagen groter was geweest als de content van alle merken op één zuil had gestaan. Die samenwerking had bovendien veel tijd en geld gescheeld.
Ik heb het gevoel dat de historie zich herhaalt. Ditmaal met social media.
Merken bieden content aan die dealers op hun kanalen kunnen plaatsen. Handmatig of zelfs automatisch. ‘Beter iets, dan niets’, zal een dealer denken. Zeker tijdens het drukke seizoen. Tegelijkertijd vraag ik mij af hoe merken dit zich voorstellen. Een dealer pakt zijn smartphone en start de Shimano-app op voor een bericht. Cannondale? Nee, dat hoeft niet, want zij plaatsen de berichten automatisch door. En sinds een aantal maanden kun je ook Accell-posts doorplaatsen. Handig is anders. En dat niet alleen…
Als tweewielerspecialist bouw je dagelijks aan jouw winkelmerk. Dat is een zaak van lange adem. Door uniform te communiceren in jouw eigen huisstijl en met eigen berichten bouw je aan herkenbaarheid. Daardoor word je eerste keuze bij een consument. Niet door te fungeren als een zendmast voor een merk.
De optelsom van lichtbakken aan jouw gevel vormt inmiddels jouw merk toch ook niet meer?
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.