Tot een paar jaar geleden waren de stappen bij verkoop altijd hetzelfde. Van producent of merk, naar groothandel en uiteindelijk naar de retailer. De laatste verkoopt het product aan de consument en registreert de transactie in het kassasysteem.
Maar door de komst van e-commerce, direct sellers en merken die graag over klantinformatie willen beschikken, is de strijd om de klant en managementinformatie harder geworden. Zaken als wanneer een product verkocht is, aan welk type klant en het aanbieden van aanvullende diensten of zekerheid zijn enorm waardevol voor alle partijen in de keten. En daarbij hoeven sommige bedrijven niet eens zelf een product te produceren of te leveren.
Kijk naar Takeaway, dat alleen maar orders bezorgd. Kijk naar Funda, dat zelf geen huis verkoopt. Kijk naar Booking.com, dat zelf geen huizen of hotels bezit. Of let op verkoopplatformen als bol.com en Amazon. Overigens zijn platformen waar diensten of producten van anderen aangeboden worden van alle tijden.
Ook op de deur van de tweewielerbranche kloppen dit soort partijen op de deur. Sommige A-merken hebben geschakeld door retailers extra marge te geven in ruil voor waardevolle verkoopdata. Daar kan een dealer wijzer van worden, omdat bijvoorbeeld de levertijden verkort kunnen worden.
Maar hoe zit het met externe toetreders? Vaak zijn dat slimme, kapitaalkrachtige bedrijven die zich tussen jouw winkel en jouw consument wurmen. Zij zijn experts in het ‘klanten vinden en binden.’ Waardoor je als detaillist afhankelijk wordt van zo’n platform.
Data is het nieuwe goud, juist voor een retailer. Met wie deel jij eigenlijk jouw goud?
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.