Tweedehands fietsen als kans deel 1

Tweedehands als kans (I)

De gemiddelde verkoopprijs van een (e-)bike is de laatste jaren explosief gestegen. Tot voor kort hielden veel ondernemers het voor onmogelijk dat zij fietsen van duizenden euro’s zouden verkopen. Daarbij wordt door technische innovaties een nieuw publiek aangesproken, wordt door de online oriëntatie vooraf een heel ander verkoopgesprek gevoerd en zijn de verwachtingen bij de nazorg hoger geworden.

Het hoge prijspeil van een nieuwe fiets zorgt er ook voor dat de markt verder uitkristalliseert. Niet iedere consument kan of wil namelijk zulke bedragen neerleggen voor een fiets. En dat biedt kansen voor de bedrijven die tweedehands kwaliteitsfietsen aanbieden. Er is een toenemende vraag naar A-merk fietsen die volledig zijn nagekeken, waarbij onderdelen zijn vervangen, eventueel de accu is gereviseerd en waarbij zekerheid in de vorm van garantie wordt gegeven.

Vaak hebben winkels geen tijd om een ingeruilde fiets op te knappen, zodat deze direct weer verkocht kan worden. Het rijklaar maken van nieuwe fietsen en reparaties krijgt voorrang. Of prioriteit, want ‘een tweedehands fiets die we online aanbieden, wordt vrijwel direct verkocht.’ Online platformen om te verkopen zijn er namelijk voldoende, zoals marktplaats, viabovag en fietsenwijk.

De verkoop van tweedehands fietsen biedt kansen waar andere bedrijven gretig op inspringen. De tijd van schimmige opkopers is voorbij: aanbieders die zich specialiseren in knappe tweedehands fietsen worden steeds professioneler. Het zijn kansen die door fietsenwinkels bewust of onbewust niet benut worden. De focus op aantallen nieuw, afspraken met leveranciers en het meegaan met de concurrentie zorgt ervoor dat tweedehands fietsen een bijproduct zijn. Terwijl hier veel geld in geïnvesteerd is en de opslag ervan dure ruimte kost. Als ondernemer maak je iedere dag keuzes. De focus op de verkoop van nieuwe fietsen is traditioneel een logische.

Maar is het ook de meest rendabele?

Lees ook: tweedehands fietsen als kans deel II

Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.