“Je kunt het beste actief zijn in een branche die te maken heeft met kinderen of met huisdieren”, vertrouwde een accountant mij ooit toe. Volgens hem blijven mensen daar altijd geld aan uitgeven, omdat naast de noodzaak ook de emotie meespeelt. Vanaf nu wil ik daar de fietsenbranche definitief aan toevoegen. Niet alleen om de emotionele redenen, maar vooral om de financiële en praktische.
Niemand weet hoe de wereld eruitziet na deze crisis. Toch verwacht ik veel kansen voor fietsen. Ga maar na:
- De fiets als alternatief voor ov. Veel mensen hebben de fiets ontdekt als alternatief voor het ov. Social distancing was onmogelijk in een bus of tram, de fiets bood die mogelijkheid wel.
- Fiets voor gezondheid. Corona kost ons veel, maar het virus brengt ook positieve elementen. Er is een stijgende toename van bewustzijn voor fitheid en gezondheid.
- Fiets als alternatief voor auto. Een langere periode zonder files en thuiswerken: dat moet werknemers aan het denken hebben gezet. Niet meer dagelijks in de auto stappen, maar een dag met de fiets naar het werk.
- Fietsen is goedkope mobiliteit. De bestedingen gaan straks veranderen, alleen niemand weet nog hoe. Wat blijft is dat fietsen de goedkoopste manier van verplaatsen is, vergeleken met de auto of ov.
- Fietsen in plaats van vakantie. Na een zware (binnen)periode willen Nederlanders weer eropuit gaan. Een verre vakantie zit er waarschijnlijk niet in. Dat biedt kansen om te gaan fietsen in Nederland.
- Langere termijn: economie en milieu. Zelden was de lucht schoner. Het besef dat deze crisis een positief bijeffect heeft op het milieu, zet Nederlanders aan het denken.
Een andere levensstijl. Het is dé kans voor creativiteit en ondernemerschap.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.