Veranderingen in de fietsenbranche

Kun je de veranderingen nog volgen?

Ceteris paribus. In de afgelopen maanden moest ik vaak aan deze Latijnse term denken. Letterlijk betekent het ‘alle overige factoren veranderen niet’. Eigenlijk hoorde je de term nooit. Veranderingen in de tweewielerbranche waren er zeker wel, maar die gingen geleidelijk. De opmars van online, de elektrificatie van fietsen en de prijs- en bijbehorende omzetstijgingen kwamen niet als een donderslag bij heldere hemel.

Door efficiënte supply chains en just-in-time management is zowel de productie als de handel gemaximaliseerd. Daarbij zijn de verwachtingen bij consumenten torenhoog geworden. Snelle levering, maatwerk en kennen en verwennen van de klant zijn vanzelfsprekend geworden. Het zijn inmiddels basiseisen – of hygiënefactoren – geworden.

Dat dit een wankel evenwicht is, bleek in de afgelopen twee jaar. Toen bijna alle factoren plotsklaps veranderden. En dat in slechts enkele maanden tijd.

Met de gevolgen heeft de hele branche nog steeds te maken. Ik moet denken aan een ondernemer die zei dat hun jaarplannen kwartaalplannen werden. Daarna maandplannen en nu zijn het weekplannen. Maar waarschijnlijk bedoelde hij dagplannen.

Hoe je met snelle veranderingen omgaat, bepaalt de mate van het succes van een bedrijf. Daar ben ik van overtuigd. Door te focussen op de factoren waar je wel invloed op hebt, ontstaan vaak de mooiste ideeën. Ondernemer zijn in de retail betekent jezelf elke dag opnieuw uitvinden. Ondanks dat alle overige factoren veranderen, moet je relevant voor een consument blijven.

Juist in deze dynamische tijden.

Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.