Maar liefst 60 procent van de huidige zelfstandige ondernemers is 55 jaar of ouder. Daarvan heeft driekwart nog geen bedrijfsopvolging geregeld. Is het daarmee een kopersmarkt? Dat valt wel mee. Maar ondernemers die hun winkel (straks) willen verkopen, moeten wel rekening houden met concurrerend aanbod. En dan kun je maar beter een streepje voor hebben.
Bij de verkoop van een tweewinkel denk je aan het winkelpand en ander onroerend goed, zoals voor de opslag. Logisch is ook dat je je voorraden overdoet, maar misschien zit een kopende partij daar niet op te wachten. Afbouwen van de voorraad luidt het devies dan, anders wordt het afwaarderen. Ook het inventaris, de eventuele goodwill en het personeel – van onschatbare waarde – komen terug in een verkoopmemorandum.
Maar hoe zit het met de klanten? En de marketing? Wat is daarvan de waarde bij de overdracht van een tweewielerwinkel? Vaste klanten zijn er nog steeds, maar de winkelloyaliteit daalt al jaren. Een goed en actueel klantenbestand is daarmee een waardevolle asset, zoals dat heet. Klanten vertegenwoordigen waarde. Zeker als je hun NAW-gegevens en een e-mailadres hebt.
En online, hoeveel waarde vertegenwoordigt dat? Voor aandacht heb je bereik nodig. Een goede website is tegenwoordig een voorwaarde voor vindbaarheid. Lokale vindbaarheid en goede posities zorgen namelijk voor verkeer naar je website. En daarmee uiteindelijk naar je winkel. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het aantal volgers op social media.
Aandacht, bereik en klantdata zijn niet altijd even zichtbaar.
Maar wel heel meetbaar – en daarmee waardevol.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.