Investeren in aandacht Fietsmarketeer

Investeren in aandacht

Wat doe je als ondernemer om de aandacht van je klanten vast te houden, nu het fietsseizoen achter de rug is? Na een intensieve periode gaat de druk er inmiddels weer een beetje vanaf. In de winkel klinkt weer vaker de stofzuiger dan de kassa. Dat betekent dealershows bezoeken, overuren verzilveren en nadenken. De ene ondernemer grijpt dit moment om plannen te smeden, de ander om te mopperen.

Als ondernemer draag je veel petten, ook die van marketeer. En dat betekent: zorgen dat mensen je zien, onthouden en terugkomen. Kortweg: aandacht vragen. Aandacht voor je winkel, filosofie, service en het mooie product fiets. Natuurlijk helpt een merk je daarbij. Maar alleen daarop leunen? Dat is niet meer van deze tijd.

Daarbij moet ik denken aan een zeer actieve ondernemer. Hij zei dat zijn collega die ’s ochtends het licht van de winkel aandoet, achter de balie gaat staan en wacht tot de eerste klant binnenstapt, het in deze tijd niet meer gaat redden. Want de vraag is niet of er vraag is naar fietsen. De vraag is: wat doe jíj om die vraag jouw kant op te trekken?

En dan verbaasd roepen dat een nieuw model ‘niet loopt’. Nee, natuurlijk niet vanzelf. Heb je events georganiseerd, opstapdagen gehouden, geïnvesteerd in demofietsen? Ben je actief geweest op social media, in de krant of met je website? Heb je een fietsfluencer in jouw gemeente benaderd?

Aandacht komt niet vanzelf. Het is geen kwestie van afwachten, maar van investeren.
Wie wacht, verliest.

Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.