Hopen doen verkopen in de tweewielerbranche

Hopen doen verkopen. Of niet?

Herken je dit bij een collega? Lange rijen met sturen in de winkel. Wanden waar veel ‘gaten’ inzitten of waar de producten zo dicht op elkaar hangen dat het overzicht verdwenen is. Of een winkel waar je vanaf de deurmat met één blik de hele winkel gezien hebt?

Maar, hoe zit dit bij jouw winkel? Is die spannend genoeg? Verrast je jouw klanten ook door de grote hoeveelheid producten, waarbij er geen betere raad dan voorraad is? Of weet je niet beter dat uw winkel er nu eenmaal zo uitziet?

Door de komst van internet is het maken van assortimentskeuzes er niet makkelijker op geworden. Tegen de online overvloed kun je met je beperkte aantal vierkante meters niet opboksen. Laat staan om deze investeringen in voorraad te doen: het is dan direct gedaan met de hoge omloopsnelheid.

En toch is dat wat ik in veel winkels zie. Grote investeringen in voorraad, terwijl op het vlak van presentatie en communicatie veel meer winst valt te halen. Hoe? Door minder producten te presenteren. Door bepaalde artikelen uit te lichten. Door producttoepassingen te laten zien. Met spannende verlichting. Door meer uniformiteit in productgroepen aan te brengen. Door meer instore communicatie te gebruiken.

Wat je met het laatste in uw winkel – en vooral online – kunt vertellen? Heel simpel: waarom je de keuze voor jouw assortiment gemaakt heeft. Want ga maar na: je werkt iedere dag met jouw producten, je hebt de ervaringen vanuit jouw werkplaats, je bezoekt shows en beurzen en je spreekt je klanten. Die waardevolle kennis vindt een consument niet online. Jij bent de deskundige die de productselectie voor je klanten hebt gemaakt. En op die autoriteit van jou als vakman (of vakvrouw!) vertrouwt een consument.

Massa is kassa of less is more? Probeer het zelf maar eens.

Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.