Hopen doen verkopen. Of niet?

Hopen doen verkopen in de tweewielerbranche

Herkent u dit bij een collega? Lange rijen met sturen in de winkel. Wanden waar veel ‘gaten’ inzitten of waar de producten zo dicht op elkaar hangen dat het overzicht verdwenen is. Of een winkel waar u vanaf de deurmat met één blik de hele winkel gezien hebt?

Maar, hoe zit dit bij uw winkel? Is uw winkel spannend genoeg? Verrast u uw klanten ook door de grote hoeveelheid producten, waarbij er geen betere raad dan voorraad is? Of weet u niet beter dat uw winkel er nu eenmaal zo uitziet?

Door de komst van internet is het maken van assortimentskeuzes er niet makkelijker op geworden. Tegen de online overvloed kunt u met uw beperkte aantal vierkante meters niet opboksen. Laat staan om deze investeringen in voorraad te doen: het is dan direct gedaan met de hoge omloopsnelheid.

En toch is dat wat ik in veel winkels zie. Grote investeringen in voorraad, terwijl op het vlak van presentatie en communicatie veel meer winst valt te halen. Hoe? Door minder producten te presenteren. Door bepaalde artikelen uit te lichten. Door producttoepassingen te laten zien. Met spannendere verlichting. Door meer uniformiteit in productgroepen aan te brengen. Door meer instore communicatie te gebruiken.

Wat u met het laatste in uw winkel - en vooral online - kunt vertellen? Heel simpel: waarom u de keuze voor uw assortiment gemaakt heeft. Want ga maar na: u werkt iedere dag met uw producten, u heeft de ervaringen vanuit uw werkplaats, u bezoekt shows en beurzen en u spreekt uw klanten. Die waardevolle kennis vindt een consument niet online. U bent de deskundige die de productselectie voor uw klanten heeft gemaakt. En op die autoriteit van u als vakman (of vakvrouw!) vertrouwt een consument.

Massa is kassa of less is more? Probeer het zelf maar eens.