Collectiejaren in de fietsnenbranche

Hét moment om afscheid van modeljaren te nemen

In de kledingbranche gaan de winterjassen in de opruiming wanneer het koud wordt. Worden de T-shirts afgeprijsd wanneer het buiten warm wordt. In onze branche wordt een fiets die je aan het begin van het fietsseizoen koopt, beschouwt als een verouderd model. Op papier dan hè, want qua uitrusting, specificaties en geometrie kun je een vorig en een huidig model vrijwel over elkaar heen leggen. Dat is uiteraard buiten de prijs gerekend. Die modeljaren zijn een gevolg van een ratrace waarin leverancier, merk en retailer elkaar in de greep houden. Waarbij ik het gevoel heb dat niemand dat eigenlijk wil.

In het verleden nam Giant ooit de rigoureuze beslissing door afscheid te nemen van hun jaarcollectie. Het werd één van hun slechtste jaren ooit. Dealers gingen ervan uit dat ze het hele jaar toch wel in Lelystad konden bestellen en planden trouw hun winterorders bij hun andere merken in. Met een beetje extra.

In de huidige markt staan alle seinen op groen om nu daadwerkelijk collectief afscheid te nemen van de collectiejaren. Sparta deed al een aanzet bij hun niet-elektrische fietsen. Cannondale geeft aan dat ze de wurggreep los willen maken. Met de huidige leverproblemen, een teruglopende markt, angsthamsteren, druk op de liquiditeit en opslag bij een dealer en het uitblijven van echte innovaties is dit het moment. Want als dit jaar vrijwel geen accu’s of sportieve groepen meer worden uitgeleverd, dan kun je rustig een jaartje doorschuiven.

Wanneer het 20 graden of warmer is, dan gaat een ijscoman zijn ijs toch ook niet met korting verkopen?

Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.