De prachtige Shimano Bikegear glossy. De encyclopedie van Cosmic Sport. De Toscaanse samenwerking tussen Koga en AGU. Alles veranderde toen de oplages van de fabrikantenbrochures daalden. Drukwerk was duur, bewerkelijk en het effect was lastig te meten. Aan wie werd een brochure in een tweewielerwinkel of tijdens een evenement meegegeven? Werd de brochure wel gelezen of verdween ‘ie tussen het oud papier? Met zo’n brochure had je wel iets in handen. Het hielp de potentiële koper bij zijn of haar oriëntatie. En het zorgde voor inspiratie, het hielp met merkenbouw.
Met de komst van online verdwenen alle nadelen in één klap. Online content is realtime aan te passen, de mogelijkheden zijn groter en… online is vooral meetbaar. Het is handig om te weten waar bezoekers naar kijken, waar ze naar op zoek zijn en waar ze op klikken.
Het oriëntatieproces van de consument is verschoven van de winkel naar online. Vooral de websites van de merken vormen het vertrekpunt voor de aanschaf van fietsproducten, naast zoekmachines, vergelijkingssites en social media. Maar… waar is nu de digitale variant van de gedrukte brochure? Welke digitale ondersteuning geeft een merk aan zijn dealer?
Het zou krachtig zijn als alle merken hun informatie online beschikbaar stellen aan dealers. Of online samen met dealers optrekken, want het is voor een dealer een tijdrovende klus om alle informatie actueel te houden. Door productinformatie en -inspiratie te koppelen aan zijn services, zijn kennis van de lokale markt, zijn visie en de beschikbaarheid van producten in de winkel wordt marketing veel effectiever.
Producten die gekoppeld zijn aan winkels. Volgens mij is dat de essentie van retail.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.