Vaak wordt gezegd dat de e-bike de auto en het openbaar vervoer vervangt. Maar uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) blijkt dat dit (nog) niet het geval is. Verplaatsingen met een e-bike vervangen vooral conventionele fietsverplaatsingen, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek.
Dat is wel een opvallende constatering: een e-bike wordt nu vooral aangeschaft en gebruikt als vervanging voor een ‘gewone’ fiets. Het gemak en het comfort van een e-bike wordt nog onvoldoende onderkend om daarmee te ‘commuten’: ofwel om voor woon-werkverkeer in te zetten. Al is het maar voor een paar dagen in de week. Een gemiste kans.
De automotivesector richt het vizier steeds vaker op de fietsenbranche om mobiliteitsoplossingen aan te bieden. Leasefietsmaatschappijen tuigen leaseregelingen voor werkgevers en werknemers op. Bedrijven bieden werknemers steeds vaker faciliteiten aan om met de fiets naar het werk te komen. De Nederlandse infrastructuur voor fietsers is één van de meest verfijnde wereldwijd. En toch ziet een werknemer de e-bike (nog) niet als alternatief voor de auto of het ov.
De verwachtingen voor het post-coronatijdperk waren hooggespannen, maar het blijkt dat mensen vaak terugvallen in hun oude gedrag. Het aanleren van nieuwe gewoontes is volgens mij de uitdaging voor de fietsenbranche om de verkoop van e-bikes te stimuleren. Daarop zou de marketing zich moeten richten.
Voor een opsomming van productspecificaties laat geen forens z’n auto staan.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.