De geluiden in de fietsenbranche variëren van ‘het gaat als een speer’ tot ‘mensen wachten af’. Waar elektronicaketens en bezorgdiensten online topomzetten draaiden, zo wisselend was het beeld van de webverkopen in de tweewielerbranche. Deze periode is inmiddels met piepende remmen tot stilstand gekomen – dezelfde als waarmee de coronacrisis begon. Werkplaatsen zijn nu overvol, de verkopen schieten door het dak en beschikbaarheid is een issue. Fietsen is niet langer het nieuwe golfen; fietsen is het nieuwe fitness.
En toch… die online verkopen. Dat ruim 90% zich vooraf online oriënteert voor de aanschaf van een fiets, daar is geen discussie over. Maar hoe zit het met de online concurrentie? Welke partij is dominant op internet en weet de meeste klanten naar zijn fysieke winkel te lokken?
Accell gaat onverdroten door met hun online platform, Stella slingert de marketingmachine weer aan en leaseaanbieders laten online ook weer van zich horen. Gazelle zette zwaar in met een campagne voor thuislevering én gaat daar ook na de crisis mee door. Tegelijkertijd bouwt Dynamo aan nieuwe websites.
Voorlopig heeft de fietsenbranche niets te klagen. Online oriënteren en offline kopen is de norm. Fietsen zijn een servicegevoelig product, waarbij ingeruild wordt en een proefrit essentieel is. Dus dat zit wel goed. Maar hoe zit het met de online oriëntatie bij een zelfstandige fietsenwinkel? Nog geen 15% van alle winkels werkt commercieel samen en de rest moet zelf het digitale wiel uitvinden. Maar daarvoor is het nu te druk in de winkels. De omzet van vandaag gaat voor.
Ik hoop dat ondernemers nadenken over de omzet van morgen. Die van jongere, nieuwe klanten die online leven, 24-uurs leveringen gewend zijn, alles met een glimlach willen hebben en een optimale prijs-kwaliteit messcherp kunnen beoordelen.
En tegelijkertijd zelf geen band kunnen plakken.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.