Een computer zonder de bekende Intel Inside processor is vreemd. Lang maakte het niet uit welke behuizing of beeldscherm een computer had, maar als er geen Intel-sticker op zat dan was deze verdacht. De merkvoorkeur voor de processor had die van het computermerk overstegen.
Zo’n zelfde soort voorkeur zie je nu terug bij consumenten die een e-bike aan willen schaffen. Momenteel zijn de bestverkochte e-bikes uitwisselbaar. Want zit er geen Bosch-motor in of zitten er geen Shimano-onderdelen op? Dan duurt het verkoopgesprek vaak langer en wordt de slagingskans voor een verkoop kleiner.
Natuurlijk zijn het design, een betrouwbare merknaam en een bewezen geometrie belangrijk bij de aanschaf van een fiets. Maar voor de technologische ontwikkelingen van nieuwe fietsen zijn de merken afhankelijk van nieuwigheden die hun toeleveranciers te bieden hebben.
Elon Musk van Tesla gebruikt hiervoor een term: ‘catalogus engineering’. Tesla doet het omgekeerde en ontwikkelt de meeste onderdelen voor hun elektrische auto’s zelf. Het zou mooi zijn als fietsmerken hiermee ook aan de slag gaan. Dat zou het onderscheidend vermogen – en daarmee de merkvoorkeur – een enorme boost geven.
Zeker als je weet dat Tesla één van de meest winstgevende bedrijven in de auto-industrie is.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.