e-mailmarketing voor tweewielerwinkels

E-mailings? Ja, ik wil!

De waarde van een account op LinkedIn wordt geschat op 250 dollar. En deelde je vorig jaar de beurswaarde van Facebook door het aantal gebruikers, dan was één Facebookaccount 246 dollar waard. Waarbij de economische waarde waarschijnlijk een veelvoud bedraagt.

Een e-mailadres vertegenwoordigt ook waarde. Vooral webshops hebben er vaak tientallen euro’s voor over. Denk maar aan de beloning wanneer je je aanmeldt voor een nieuwsbrief, vaak staat daar een korting van 10 tot 50 euro tegenover. En ook merken en fabrikanten willen graag in contact komen met consumenten, zij waarderen een e-mailadres met een verlengde garantie of met extra opties.

Maar het versturen van e-mailings is er de laatste jaren niet eenvoudiger op geworden. Denk aan de AVG en het feit dat steeds meer ontvangers switchen van computer naar telefoon. Daardoor is de verplichte afmeldknop voor ontvangers soms een heel aantrekkelijke optie geweest. E-mailmarketing heet niet voor niets permissiemarketing: de klant geeft jou toestemming om iets te sturen.

Juist die afmeldknop vind ik het mooiste onderdeel van een e-mailing. De ontvanger bepaalt daarmee of je als winkel, merk of als bedrijf nog relevant voor hem bent. Waarbij met één klik de digitale lijn verdwijnt. Daarbij maakt het weinig verschil of je een servicebericht of een nieuwsbrief per e-mail stuurt: e-mailings worden gewaardeerd. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 van CG Research blijkt namelijk dat 82% van de Nederlanders serviceberichten het liefst via e-mail ontvangt, 59% e-mail het meest vertrouwt als het om privacy gaat en dat 69% aangeeft dat e-mail het kanaal is waarop ze graag reclame ontvangen.

Andere onderzoeken laten zien dat e-mailmarketing bovendien veel effectiever is dan social media om nieuwe klanten te werven. Het is niet voor niets dat sommige fietsmerken hun brochure pas weggeven nadat ze een e-mailadres hebben ontvangen.

Dus, verlaat een bezoeker anoniem jouw winkel? Bedenk dan welke waarde naar buiten loopt.

Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.