In de fietsenbranche draait het steeds vaker om keuzes maken. Merken kiezen voor bepaalde doelgroepen, fietsactiviteiten of voor een bepaalde prijsstelling. Fietsenwinkels kiezen voor een bepaalde marktpositie, persoonlijke aandacht of om te concurreren op prijs. Hoewel de markt voor fietsen zeer dynamisch is, maak je keuzes voor de langere termijn. En bewust.
Bij dat bewust keuzes maken heb ik soms mijn twijfels. Neem het wegvloeien van de omzet bij onderdelen en accessoires naar online. Of het herinneren van fietskopers voor een servicebeurt. Of het onvolledig benutten van de kansen van extra verkoop in de werkplaats.
Een ander voorbeeld is de verkoop van kinderfietsen. De meningen – om dat wel of niet te doen – zijn daarover verdeeld. Dat mag en dat kan. Want iedere winkel heeft een eigen positionering, een uniek verzorgingsgebied en rijke historie. Maar bij kinderfietsen volstaat het niet om alleen te kijken naar de beschikbare ruimte, de (absolute) marge en de omloopsnelheid.
Met kinderfietsen laat je de jeugd kennismaken met een fietsenwinkel. Met de glimlach bij de verkoop. Met bijbehorende service. Want dat dit segment interessant is, dat hebben spelers buiten de vakhandel inmiddels ook ontdekt. Zonder daarbij de focus te leggen op verkoop. Zo biedt BikeFlip bijvoorbeeld een duurzaam abonnement voor kinderfietsen en heeft Decathlon een fietsabonnement voor kinderen gelanceerd. Daarmee kunnen ze concurreren met online, marktplaats en branchevreemde aanbieders.
Je moet kiezen om gekozen te worden.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.