Veel cola drinken vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2. Bovendien zijn de zuren in frisdrank slecht voor het gebit. Dat is te lezen op de website van het Voedingscentrum. Je vraagt je af waarom supermarkten nog cola verkopen. En dat terwijl deze frisdrank ooit als medicijn bedacht is tegen hoofdpijn en duizeligheid.
Hetzelfde geldt voor e-bikes. Als het aan sommige media en schrijvers van ingezonden brieven ligt zouden die alleen nog op recept verkocht mogen worden. In de afgelopen maanden was er volop discussie over het aanschaffen van een e-bike. Met als klap op de vuurpijl een artikel in het FD waaruit onder andere bleek dat de reclame-uitgaven voor e-bikes veel hoger zijn dan die van ‘gewone’ fietsen. Heel nieuwswaardig.
Het is waar, je kunt ook tv kijken met een ‘glasbak’. Of gras maaien met een handgrasmaaier. Of met een huifkar naar de supermarkt gaan. Maar nieuwe ontwikkelingen zijn niet alleen gericht op gemak of comfort. Vaak bieden ze nieuwe mogelijkheden. Zo bieden e-bikes een grotere actieradius, stimuleren ze frequenter gebruik, zijn ze een alternatief voor de auto en kunnen nieuwe doelgroepen alsnog fietsen.
De vraag stellen of een tweewielerwinkel wel of geen elektrische fietsen zou moeten verkopen, is dezelfde als die bij de verkoop van cola. Ook daarbij geldt: alles met mate. Bovendien kun je kiezen uit cafeïnevrij en suikervrij (Eco), cafeïnevrij (Tour), suikervrij (Sport) of the real thing (Turbo). Het is aan de retail om te voorzien in de vraag en de behoeften van een klant. Het is de verantwoordelijkheid van de koper om hier slim mee om te gaan.
Met een elektrische fiets kun je ook zonder ondersteuning fietsen.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.