e-bikes zijn de kaskrakers voor de fietsenbranche

Afwachten of actie ondernemen

Productinnovaties kunnen een flinke omzetgroei aan een branche geven. Zo waren de videorecorder, cd-speler en de platte televisie succesnummers. Momenteel heeft de tweewielerbranche goud in handen met de elektrische fiets. Het is de smartphone voor de telecomaanbieders, het tuinhuis van het coronahuishouden. Want na succesvolle introducties zoals de 7-versnellingsnaaf, de overgang van staal naar aluminium frames en de switch van 26 naar 29 inch wielen is de e-bike momenteel hét succesnummer. Elektrisch is de norm, waarbij de letter e staat voor elektrisch en euro.

Niet alleen innovatieve producten zorgen voor gevulde kassalades, ook financiële steun kan een impuls aan de verkopen geven. De fiscale voordelen bij een elektrische auto en – dichterbij huis – de oude ‘fiets van de zaak regeling’ zorgden voor recordverkopen. Vooralsnog blijft de overheid achter met het fiscaal stimuleren van de aanschaf van een fiets. Natuurlijk is het eenvoudiger geworden om een zakelijke fiets aan te schaffen, maar daarmee nog niet aantrekkelijker. Het zou mooi zijn als de oude ‘fiets van de zaak’ regeling weer wordt opgetuigd. Maar na alle pandemie-uitgaven is het niet aannemelijk dat de overheid de knip verder opentrekt. Zelfs niet voor de fiets.

Tegelijkertijd geldt voor ieder product de standaard levenscyclus. Dat betekent dat de markt waarschijnlijk over twee of over drie jaar verzadigd is, tenzij er nieuwe toepassingen worden bedacht of wanneer dankzij technische innovaties winst wordt behaald. Bijvoorbeeld met nieuwe accu-technologie. Profiteren van het e-succesnummer is nu heerlijk, waarbij het als ondernemer zaak is om niet afhankelijk te worden en om vooruit te blijven kijken.

Fiscale regelingen en productinnovaties komen nooit uit de koker van een retailer.

Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.