“Kun je eens naar mijn winkel kijken, want ik wil minder advies aan bezoekers geven.” Het was een eerlijke en goedbedoelde vraag van een ondernemer. De vragen van klanten kosten hem namelijk veel tijd en aandacht. Terwijl de planning in de werkplaats van dagen naar weken gaat, de administratie (backorders!) meer uren opslokt dan gebruikelijk, het personeel op hun tandvlees begint te lopen en de focus op de lange termijn al een tijdje uit zicht is.
De grootste dobber waar deze drukte op drijft? Dat zijn natuurlijk de e-bikes. Maar tegelijkertijd is het opvallend dat de omzet bij onderdelen en accessoires achterblijft. Omloopsnelheden dalen en presentaties worden soms ingekrompen. Het is lastig om één oorzaak aan te wijzen. Het is wellicht een combinatie van meer online verkoop, meer concurrentie en een mismatch van vraag en aanbod. Of een gebrek aan tijd…
De dobber van onderdelen en accessoires is minder groot dan die van de e-bikes, maar biedt wel interessante marges. Het zorgt voor bijverkoop en herhalingsbezoeken aan de winkel. Eénmaal in een winkel verwachten klanten advies. U weet namelijk welk product het beste past bij de eisen en wensen van een consument. En daarbij: over nieuwe toepassingen, innovaties en slimme oplossingen valt genoeg te vertellen.
Met die productkennis én door het geven van vertrouwen kan een specialist zich onderscheiden. Advies, enthousiasme en beschikbaarheid is voor stenen winkels een winnende combinatie. Juist voor advies komen ze naar een winkel, maak daar tijd voor. Want klanten willen geraakt worden, ze willen aandacht.
Digitale aandacht kan dit niet vervangen.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.