Stelt u zich eens voor: u gaat op zoek naar een tweedehandsauto en stapt een showroom binnen. U loopt een rondje om een auto die u online al hebt gezien. Maar bij de auto is geen informatie te vinden. Is dit wel de auto die u op de website hebt gezien? Wat was de prijs ook alweer? Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen, welke accessoires zitten erop en kon u uw auto hier nu wel of niet inruilen? En is financieren mogelijk?
Of u zoekt in uw favoriete bouwmarkt naar een boormachine. Thuis heeft u de merken- en vergelijkingssites al bezocht, dus u bent bekend met de termen. Maar u weet niet welk apparaat het meest geschikt is voor uw klus. In de bouwmarkt ziet u een lange rij boormachines uitgestald, maar daarbij ontbreekt alle informatie. Sommige apparaten hebben een prijssticker, maar de meeste niet.
Vreemd, want prijskaarten met productinformatie zijn altijd de ‘silent salesman’ geweest: de kaart moet begrijpelijk zijn en verleiden tot aankoop. Sterker nog: door een goede uitleg, liefst met afbeeldingen, verkoopt een product beter. Bij voedingsmiddelen kan de aanwezigheid van een logo, symbool of afbeelding zelfs leiden tot een positiever oordeel over het product.
In tweewielerwinkels hoor ik vaak dat prijs- en productinformatie ontbreekt, omdat ‘de klant toch graag geholpen wil worden’. Soms een terechte opmerking, maar hoe gaat dat bijvoorbeeld op een zaterdagmiddag, wanneer de winkel volstaat? Uw wachtende klanten zijn hongerig naar informatie. Of hoe zit het met uw services, waar communiceert u die in uw winkel? Eén van de beste plekken hiervoor is… de prijskaart.
Winkeliers hebben met vrijwel alle kassasystemen de mogelijkheid om fraaie, actuele prijs- en productinformatiekaarten te printen. En ik zie ook een rol voor leveranciers. Ik hoorde laatst dat bij een fietsenmerk twintig online marketeers werken. Prachtig. Maar volgens mij laten merken nog heel veel kansen op de winkelvloer liggen. De combinatie van merk en winkel is nog steeds een gouden combinatie.Uniformiteit bij deze stille verkopers is een eis, samenwerking tussen merken is daarbij noodzakelijk.
Een prijskaart met reviews erop. Meer verleiding kun je als tweewielerwinkel niet geven.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.