Pre Black Friday Deals, Black Friday Deals, Black Friday Weekend en zelfs een Black Friday Week. Zeven vrijdagen achter elkaar geplakt. Op social media zie ik verhitte discussies over de hoogte van de kortingen, het nut van kortingen voor de maand december (de maand van de kerstgratificatie of een envelop), het kortingsgeweld van online aanbieders en de worstelende rol van de ondernemer met een fysieke winkel: gaat ‘ie wel of niet meedoen?
Bij Bike Totaal zie ik een Sparta e-bike met 825 euro korting en een Gazelle met 550 euro korting. Ik snap dat deze teveel geproduceerde modellen door de vakhandel moeten worden ‘geabsorbeerd’. Tegelijkertijd kun je je afvragen wat deze kortingen doen met de prijsperceptie van de klant. “Zie je wel dat ze goud verdienen aan die e-bikes als ze zoveel korting kunnen geven!”. Misschien niet altijd een uitgesproken gedachte, vaak wel een onbewuste.
Een aangesloten ondernemer vertelde mij blij twee fietsen te hebben verkocht door de Black Friday aanbiedingen. Ik gun het hem, vooral in november. Maar als ik verder kijk: in de folder en op de homepage van de website staan nog meer aanbiedingen en outlet fietsen. Niks local hero (als we toch in het Engels verder gaan), niets over mobiliteit, niets over fietslease, niets over veilig fietsen en weinig fietsplezier. Het deed mij denken aan de Garmin die afgelopen zomer net boven kostprijs aangeboden werd. “Goed voor de traffic naar de winkel.” De vraag is of je hiermee een loyale klant voor je winkel hebt gewonnen.
Tuurlijk kun je met korting voetjes over de vloer krijgen. Maar wat doet het met je positionering voor de langere termijn? Winkels rollen van de ene kortingsactie naar de andere, terwijl een groeiend aantal consumenten behoefte heeft aan eerlijke en transparante prijzen. Ze zijn kortingmoe en de truc om traffic naar de winkel te krijgen om daarna te gaan upsellen en crosssellen wordt steeds minder effectief. Vraag het maar eens aan een bouwmarktondernemer die 25% korting geeft op de vroege zaterdagochtend.
Tweewielerspecialisten hoor ik trots vertellen over verkochte e-bikes van meer dan vierduizend euro en een setje speed pedelecs van ruim 13.000 euro. Verkocht aan liefhebbers van kwaliteitsfietsen met de zekerheid van een fysieke winkel met een professionele werkplaats. Zet daar eens een spotje op in je reclame-uitingen. Er is zoveel moois te vertellen over fietsen.
Positionering is kiezen om gekozen te worden.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.