Vervolg op deel I (Tweedehands fietsen als kans deel I)
Afgelopen maand lijfde tweedehandskleding marktplaats Vinted de Nederlandse start-up United Wardrobe in. “Nu is het nog standaard dat je alles nieuw koopt, straks gaat kleding een meer circulair pad volgen. Het is een mindsetverandering die in de hele samenleving kan plaatsvinden.”
Noem het tweedehands, een tweede leven of vintage. Feit is dat de aanschaf van gebruikte producten in opmars is. De redenen zijn heel verschillend: een stijgend milieubewustzijn, meer oog voor duurzaamheid, een beperkter budget of gewoon omdat iemand een gebruikt product mooi vindt. En dat geldt zeker voor het product fiets, waar bij de aanschaf design en emotie een belangrijke rol spelen. Bied je als vakhandel daarbij betrouwbaarheid en zekerheid, dan heb je een winnende combinatie.
Alle Nederlanders samen bezitten bijna 23 miljoen fietsen; een enorm potentieel voor de markt van gebruikte fietsen. En met de verwachte beperkte beschikbaarheid voor het nieuwe seizoen én met de daarbij behorende oplopende levertijden is het interessant om naar deze markt te kijken. Want de voordelen om te focussen op tweedehands fietsen zijn er legio. Zo kun je een hogere omloopsnelheid en betere liquiditeit behalen, kun je personeelsleden beter in hun kracht zetten, profileer je jouw winkel als duurzaam en omarm je de kansen die internet jouw winkel biedt. Dankzij de wereldwijde etalage is een knappe tweedehands fiets met zekerheid van de vakman zo verkocht.
Een duurzame kans voor winkels. Wanneer volgen producenten met hun productie en logistiek?
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.