“Ken jij nog iemand? We zijn namelijk al een tijd op zoek.” Het is inmiddels de standaardvraag na afloop van ieder gesprek met een ondernemer. Als ik een blik met 100 monteurs open kon trekken, dan hadden ze nu allemaal een baan.
De tweewielerbranche zucht onder de personeelsschaarste. Vooral technisch personeel is heel lastig te vinden. Een schrale troost is dat dit voor heel veel technische branches geldt: van installateurs tot machinemonteurs.
Geef antwoorden op vragen
Potentiële werknemers hebben grofweg drie vragen wanneer zij op zoek zijn naar een nieuwe of een andere baan.
1. Waar kom ik te werken en welke werkzaamheden ga ik uitvoeren?
2. Wie zijn mijn collega’s?
3. Wat zijn de leer- en doorgroeimogelijkheden?
Het mooiste scenario is wanneer monteurs en verkopers zelf jouw winkel binnenlopen en vragen om werk. Maar je kunt ze ook in de fase ervoor laten interesseren in jouw bedrijf. Hoe je dat doet? Door antwoorden te geven op de drie bovenstaande vragen. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een bedrijfsvideo laten maken, collega’s laten interviewen, foto’s van collega’s en klanten plaatsen en vertellen wat jullie visie op personeel is en hoe je jullie bedrijfscultuur is.
Bedenk vooraf goed voor wie je deze content maakt. Het is veel lastiger om bestaande monteurs te werven dan zij-instromers aan te trekken, geef dus ook branchespecifieke informatie. Plaats deze informatie op je website en deel frequent de verschillende onderdelen op social media of met e-mailnieuwsbrieven. Door relevante informatie te geven, sla je een dubbelslag: er wordt over je winkel gesproken en je wordt aantrekkelijker als werkgever.
Transparantie is tegenwoordig meer een voorwaarde dan een vraag.
Dit blog is ook gepubliceerd in het vakblad Tweewieler.